Direktlänk till inlägg 16 juli 2009

Semester del 2

Av Amanda - 16 juli 2009 08:13

Att sitta många timmar i en bil med 2 barn 5 och 7 år, 2 svärföräldrar 64 och 76 år kan ju skapa en del komiska situationer. Vi bestämde oss för att köra över till finland för att jag ville till Marimekkos outlet i Rovaniemi och vad vi inte visste var att Santa Park (där den riktiga tomten bor) ligger där också. Men eftersom vi hade haft en del missöden med öppettider så beslöt vi oss för att inte berätta för barnen. Men sagt och gjort in i bilen 07.00 för att köra mot Över Torneå och ta bron över till den finska sidan. När vi kom till Över Torneå som ligger ca 5 mil från Överkalix tyckte barnen att det var dags för glass medan svärmor påpekade att de hade en fin kyrka där om man ville titta på den, nja inte nu kanske och glass det kan vi köpa i Finland…total tystnad…Ett par kissestopp senare var vi så äntligen i Rovaniemi (på finska sidan har de små busskurer med blomsterlåder)  var inte speciellt svårt att hitta Santa park precis…glada tomtar som visade vägen överallt.  Väl där så hade till och med jag lite fjärilar i magen, tänk att få träffa den riktiga TOMTEN!!!! Barnen rusade ut ur bilen när de förstod vad som skulle hända och for omkring som små gummibollar J Kändes bara lite konstigt i 20 gradig värme och strålande sol men det brydde vi oss inte om, vi skulle ju få träffa tomten. Väl där inne i hans ”bostad” slog det mig hur lite barn där var…några busslaster med pensionärer och holländare men ja,ja. Det är gratis att komma in men det kompenseras genom att sälja svindyra souvenirer istället som varje god förälder måste köpa till sina små storögda barn…snälla mamma…snälla…. Upp i kön för att träffa Tomten slog det mig igen att det var våra två barn och två till i hela kön sedan var det bara pensionärer och de förbaskade holländarna som ”försökte” tränga sig (vad tror de egentligen att tomten tycker om det…va…va…) Äntligen vår tur…hurra… Att träff Tomten är nog bland det största jag har gjort näst efter att se Depeche Mode…hihi… jo då artig är han, frågade barnen vart de kom ifrån och hur gamla de var (men jag då?) konstigt nog frågade han inte vad de önskade sig (aha, tankeläsare…och jag som funderade på…oj,oj hoppas inte att det är så) Vi tog en bild och blev sedan lotsade ut ur tomte grottan. Där kunde vi köpa SVINDYRA foton(så titta och njut) och när vi sedan kom ut så hade de spelat in hela vårt möte med tomten som de visade upp på storbilds tv i souvenirshoppen, som man också kunde köpa SVINDYRT men detta avstod vi. Jag är dock glad över att barnen åtminstone kommer att tro på tomten ett år till…. J

Ps. för de som undrar hur det gick på Marimekko, så shoppade jag loss till tusen med det lär jag återkomma till när det är dags att sy gardiner av tyget jag köpte ;)

 
 
malin

malin

22 juli 2009 09:58

Åååå, jag vill också träffa tomten. Måste ha varit stygg, har inte sett honom på säkert 15 år :(

http://www.madicken.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

22 juli 2009 10:46

Jag är imponerad!! ;-D Självaste tomten! Inte illa! ;-) Många kramar!

http://lifeaccordingtocharlotte.bloggspace.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 1 januari 2010 12:43

Då var det dags…2010 är här och det med nya löften om ett bättre år än det som varit. Har jag lovat mig själv (vi kan kalla det nyårslöfte) att träna mer, äta bättre, bli duktigare på mitt jobb, sköta hemmet mer och umgås med våra vänner oftare....

Av Amanda - 14 juli 2009 08:13

Semester – Äntligen 3 låååånga veckors ledighet….skönt. Om man nu har 3 veckors sammanhängande semester om året vad ska man då hitta på ?   Jo, då tar man tåget upp till Överkalix med sina svärföräldrar (svärfar kommer härifrån) i 9 ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards